Weetje: Snel laden is niet altijd slim laden – zo bespaar je honderden euro’s op je elektriciteitsfactuur
Wie een elektrische wagen thuis laadt met een digitale meter, kent het gemak van ’s avonds thuiskomen, kabel insteken en de volgende dag weer zorgeloos vertrekken. Toch schuilt er een addertje onder het gras: het capaciteitstarief kan een forse meerkost betekenen, vooral voor EV-rijders die snel willen laden.
Het capaciteitstarief uitgelegd
Sinds de invoering van het capaciteitstarief worden je netkosten niet enkel bepaald door je totaalverbruik, maar ook door je piekverbruik – de momenten waarop je het meeste elektriciteit verbruikt. Je betaalt standaard voor een piek van minstens 2,5 kW per maand (gemiddeld €132,37/jaar). Voor elke extra kilowatt komt daar €52,95/jaar bovenop. Die pieken worden berekend aan de hand van de 12 hoogste kwartierpieken (de 15 minuten per maand met het grootste verbruik).
Hoge verbruikspieken – bijvoorbeeld doordat je tegelijk je wasmachine, kookplaat én elektrische wagen laat draaien – kunnen je factuur dus flink laten oplopen.
De impact van je laadpiek
Stel: je laadt je EV thuis aan 11 kW, terwijl een gemiddeld gezin meestal tussen 4 en 6 kW piekt. Die ene laadbeurt kan je jaarlijkse netkosten doen stijgen tot meer dan €580 (inclusief basisbedrag en meerprijs piek). Eén enkele, onoplettende piek weegt mee voor de hele maand – ook als je verder altijd zuinig bent.
Conclusie: Wie zijn energieverbruik verstandig spreidt en geen zware toestellen tegelijk gebruikt, bespaart op het capaciteitstarief.
Snel laden ≠ slim laden
De meeste laadpalen voor thuis laden aan 7,4 kW, 11 kW of zelfs 22 kW. Maar: sneller laden betekent een hogere piek en dus hogere kosten. Gelukkig kun je op veel laadpalen of via de bijhorende app het laadvermogen instellen. Er zijn drie soorten laadpalen:
- ‘Domme’ laadpalen: altijd laden aan maximaal vermogen, geen instellingen.
- Halfsnelle laadpalen: eenvoudig instelbaar op gewenst vermogen of tijdstip (bv. pas laden na 22u).
- Slimme laadpalen: meten je verbruik in huis en passen het laadvermogen automatisch aan om pieken te vermijden.
Zo’n slimme paal kost wel wat meer, maar die investering verdien je snel terug. Laad je aan 6 kW in plaats van 11 kW? Dan kan je jaarlijks al €265 besparen!
Tip van de expert
> “Beperk je laadvermogen en bespaar honderden euro’s per jaar. Laden op 6 kW in plaats van 11 kW maakt echt een verschil,” zegt Koen Vanthournout, energie-expert bij VITO/EnergyVille.
Hoe stel je het laadvermogen in?
- Op de laadpaal: Moderne laadpalen of hun apps laten toe het vermogen met een schuifbalk (slider) aan te passen.
- In de wagen: Vaak kan je ook via het display of de app van de auto zelf het laadvermogen beperken.
- Let op: Verlaag je het vermogen tot onder 3,5 kW, dan verlies je te veel energie aan het laden zelf – dat is niet rendabel.
Stel je laadvermogen af op jouw situatie en behoeften. Moet je je auto niet altijd supersnel vol hebben? Laad dan slim, niet snel!
---
Meer weten over laadpalen en energiezuinig laden?
- Laadpalen – info en voordelen voor thuis of bedrijf
- Thuisbatterijen – voor optimaal gebruik van je opgewekte stroom
- Zonnepanelen – zo produceer je je eigen energie
- Veelgestelde vragen over laadoplossingen en capaciteitstarief
---
Wil je slim energie besparen of advies over een slimme laadpaal?
Neem vrijblijvend contact op via onze contactpagina of vraag een offerte aan!
JL Systems – Jouw partner voor duurzame energie.